Zorgkwaliteit en tevredenheid
Pennemes heeft een goed werkend kwaliteitssysteem. Wij worden regelmatig door externe partijen bezocht om ons scherp te houden op thema’s die wij belangrijk vinden, zoals tevredenheid, veiligheid, innovatie en servicegerichtheid.
Wij houden ons strikt aan de landelijke normen op het gebied van zorgkwaliteit. Met de invoer van de landelijke norm ‘Verantwoorde Zorg’ ligt meer dan ooit de nadruk op contact met de cliënten. Hoe ervaren zij de zorg die wordt aangeboden?
Verantwoorde zorg is een begrip uit de Kwaliteitswet zorginstellingen. Daarin staat dat verantwoorde zorg, zorg is: ‘van goed niveau, die in ieder geval doeltreffend, doelmatig, veilig en patiëntgericht verleend wordt en die is afgestemd op de reële behoefte van de cliënt. […] Ze zijn opgesteld door ActiZ, LOC en de beroepsverenigingen NVVA, V&VN en Sting, de Inspectie voor de Gezondheidszorg, het ministerie VWS en Zorgverzekeraars Nederland. […] Er zijn vier domeinen van belang voor ‘kwaliteit van leven’: lichamelijk welbevinden, geestelijk welbevinden, woonomgeving en participatie. Wat iemand nodig heeft binnen elk domein verschilt van persoon tot persoon.’
Meer informatie over deze visie op kwaliteit is te vinden op Minvws.nl
Omdat klantervaringen centraal staan, dienen deze ook centraal te staan in het verbeterbeleid van de organisatie. We voeren daarom regelmatig cliënttevredenheidsonderzoeken uit. Daarnaast kunnen cliënten en familie hun waardering geven op Zorgkaartnederland
Kwaliteitsplannen
- Kwaliteitsplan 2021 en kwaliteitsverslag 2020
- Kwaliteitsplan 2020
- Kwaliteitsplan 2019
- Kwaliteitsplan 2018
- Kwaliteitsverslag 2017
Wet Zorg en Dwang
De Wet zorg en dwang (Wzd) is van kracht sinds 2020 en heeft tot doel mensen te beschermen tegen onnodige onvrijwillige zorg. Het gaat daarbij om mensen met een psychogeriatrische aandoening zoals dementie, een verstandelijke beperking, of een gelijkgestelde aandoening zoals mensen met het syndroom van Korsakov, de ziekte van Huntington, niet aangeboren hersenletsel.
Onvrijwillige zorg is zorg waar een cliënt (of zijn vertegenwoordiger) niet mee instemt, of waar een cliënt zich tegen verzet. Onvrijwillige zorg mag volgens de Wet zorg en dwang in principe niet worden toegepast, tenzij er sprake is van ‘ernstig nadeel’. Het uitgangspunt van de wet is: Nee, tenzij…
Handreiking Wet Zorg en Dwang (WZD)
In de handreiking is een werkwijze beschreven voor de regio Zaanstreek Waterland waarmee de ketenpartners ambulante zorg kunnen bieden die veilig is, maar vooral ook zoveel mogelijk vrijheid en eigen regie laat bij patiënten. Met de gemaakte afspraken willen de ketenpartners de Wet zorg en dwang voor de thuiswonende cliënten met een psychogeriatrische of gelijkgestelde aandoening op een verantwoorde manier uitvoeren die aansluit bij de praktijk. De Wet Zorg en Dwang beoogt zo min mogelijk onvrijwillige zorg toe te passen en doet een beroep op de creativiteit van alle betrokkenen om goede zorg te bieden zonder dwang toe te passen. U kunt hier de handreiking downloaden.
Clientvertrouwenspersoon WZD
Voor zaken rondom de WZD die u liever niet met uw zorgverlener wilt bespreken kunt u altijd een beroep doen op de clientvertrouwenspersoon. Zij zal u helpen bij uw vragen rondom WZD. U kunt haar bereiken via a.haverkort@zorgstem.nl of 0628838208. Zij is onafhankelijk er werkt via zorgstem.