Zorgkwaliteit en tevredenheid
Pennemes heeft een goed werkend kwaliteitssysteem. Wij worden regelmatig door externe partijen bezocht om ons scherp te houden op thema’s die wij belangrijk vinden, zoals tevredenheid, veiligheid, innovatie en servicegerichtheid.
Wij houden ons strikt aan de landelijke normen op het gebied van zorgkwaliteit. Met de invoer van de landelijke norm ‘Verantwoorde Zorg’ ligt meer dan ooit de nadruk op contact met de cliënten. Hoe ervaren zij de zorg die wordt aangeboden?
Verantwoorde zorg is een begrip uit de Kwaliteitswet zorginstellingen. Daarin staat dat verantwoorde zorg, zorg is: ‘van goed niveau, die in ieder geval doeltreffend, doelmatig, veilig en patiëntgericht verleend wordt en die is afgestemd op de reële behoefte van de cliënt. […] Ze zijn opgesteld door ActiZ, LOC en de beroepsverenigingen NVVA, V&VN en Sting, de Inspectie voor de Gezondheidszorg, het ministerie VWS en Zorgverzekeraars Nederland. […] Er zijn vier domeinen van belang voor ‘kwaliteit van leven’: lichamelijk welbevinden, geestelijk welbevinden, woonomgeving en participatie. Wat iemand nodig heeft binnen elk domein verschilt van persoon tot persoon.’
Meer informatie over deze visie op kwaliteit is te vinden op Minvws.nl
Omdat klantervaringen centraal staan, dienen deze ook centraal te staan in het verbeterbeleid van de organisatie. We voeren daarom regelmatig cliënttevredenheidsonderzoeken uit. Daarnaast kunnen cliënten en familie hun waardering geven op Zorgkaartnederland
Kwaliteitsplannen