De Cliëntenraad/Familieraad
Pennemes heeft een Cliëntenraad/Familieraad. Dat is een groep mensen die de gemeenschappelijke belangen van cliënten van een zorginstelling behartigt. Elke instelling moet een cliëntenraad hebben. Dat is geregeld in de Wet medezeggenschap cliënten zorginstelling (Wmcz). Deze wet verplicht de zorgaanbieder om een cliëntenraad in te stellen.
Cliënten en cliëntenraden hebben invloed op het beleid van de zorginstelling. De raad praat, namens de cliënt, mee over bepaalde (beleids) zaken en geeft advies.
De zorgaanbieder bepaalt niet hoe de samenstelling van de cliëntenraad is. De wet gaat ervan uit dat cliënten van de instelling het beste kunnen opkomen voor hun eigen belangen. Zij zijn de ervaringsdeskundigen op het gebied van zorg, behandeling en begeleiding. Als dit niet mogelijk is kunnen ook familieleden en andere niet-cliënten lid worden van de cliëntenraad. De Wmcz zegt wel dat de cliëntenraad representatief moet zijn: alle groepen cliënten moeten vertegenwoordigd zijn. Medewerkers van de zorginstelling horen niet in de cliëntenraad.
Wat doet een Cliëntenraad?
Een cliëntenraad behartigt de belangen van de bewoners van de instelling. Ook bewaakt de raad de kwaliteit van de dienstverlening.
- de raad is spreekbuis voor de bewoners;
- de raad bewaakt de rechten van de bewoners en behartigt hun gemeenschappelijke belangen;
- de raad adviseert gevraagd en ongevraagd aan de zorgaanbieder, met als doel de kwaliteit van zorg- en dienstverlening te verbeteren;
De Cliëntenraad vergadert 1 x per 2 maanden met de directie van het Pennemes. Voorafgaand aan iedere vergadering heeft de Cliëntenraad een vooroverleg.
Welke rechten heeft de Cliëntenraad
In het Reglement van de Cliëntenraad is vastgelegd welke rechten zij heeft. Deze zijn:
- informatierecht;
- adviesrecht;
- verzwaard adviesrecht.
Informatierecht
Het management is verplicht de Cliëntenraad op de hoogte te brengen van alle zaken die voor het welzijn van de bewoners van belang zijn. Een voorbeeld is de financiële situatie. Het management moet de Cliëntenraad informeren over mogelijke tekorten in het budget en over de manier waarop die aangezuiverd kunnen worden. En omgekeerd moet het management de Cliëntenraad ook informeren over eventuele overschotten en wat daarmee gedaan zou kunnen worden.
Adviesrecht
De Cliëntenraad heeft het recht haar mening te geven over alle belangrijke beslissingen welke genomen gaan worden zoals;
- voorgenomen wijzigingen van doelstellingen en grondslagen van de organisatie;
- verhuizingen en ingrijpende verbouwingen;
- belangrijke organisatiewijzigingen;
- benoemingen en/of vervanging van de hoogste leiding van de instelling;
- de begroting en de jaarrekening;
- wijzigingen van toelatingsbeleid voor bewoners;
Het bestuur mag over dit soort zaken geen beslissing nemen zonder eerst de Cliëntenraad te hebben geraadpleegd.
Verzwaard adviesrecht
Wanneer beslissingen genomen worden welke directe invloed hebben op de dagelijkse zorg en dienstverlening aan de cliënten is verzwaard adviesrecht van toepassing zoals;
- voedingsbeleid, veiligheid, geestelijke gezondheid van de bewoners;
- recreatie- en ontspanningsmogelijkheden van de bewoners;.
- Regeling inzake klachtenbehandeling (van bewoners/1e contactpersonen);
- Aanstelling van personen die de leiding hebben van het Pennemes.
Het bestuur moet over deze zaken het advies van de Cliëntenraad volgen tenzij door een commissie van vertrouwens lieden anders wordt beslist.
Welke plichten heeft de Cliëntenraad?
De leden van de Cliëntenraad zijn verplicht tot geheimhouding van alle informatie welke zij als lid van de Cliëntenraad vernemen en waarvan zij het vertrouwelijke karakter kennen of redelijkerwijs kunnen vermoeden. De geheimhoudingsplicht vervalt niet bij het einde van het lidmaatschap.
Behandelt de Cliëntenraad ook klachten?
De Cliëntenraad heeft als taak om, in het bijzonder de gemeenschappelijke belangen van bewoners te behartigen. Dit houdt in dat wij ons niet richten op de belangen van een individuele bewoner. Hiervoor kunt u terecht bij de verzorging, de leidinggevenden of de klachtencommissie.
Contactgegevens
Wilt u lid worden van onze Cliëntenraad/Familieraad? Of meer informatie over de Cliëntenraad/Familieraad? Dan kunt u mailen of schrijven naar het onderstaande mailadres/ adres.
E-mailadres:
clientenraad@pennemes.nl
Postadres:
Pennemes
T.a.v. de Cliëntenraad/Familieraad
Bloemgracht 95
1502 WB Zaandam